fredag 29 juli 2011

Blå berg och randiga sjalar

Jag tecknar väldigt mycket när jag är på landet. Som händelsevis ligger i Dalarna. Därför börjar mitt Måsland sakta få fler och fler blå berg i bakgrunden. Vilket jag tycker passar bra. Här är lite av sommarens produktion. Klicka på dem för högupplösta, bra versioner:


Fler nakenbadande måslänningar. Den här gången är det tre pojkar Solfana som tar ett svalkande dopp i ån, medan någon nyfiken släkting kikar bakom husknuten.


Den här familjen tillhör släkten Djupbo. Nu har vi äntligen börjat få klarhet i hur sjalar ärvs till barn och vid giftermål. Vi tror att de fungerar ungefär som alerska ättenamn - att den ena parten byter ut sin familjerand mot en ny, så att det gifta paret får likadana sjalar. Givetvis får även de gemensamma barnen likadana.

Det här är min kampanjroll Hilka Tryggnäste Mörkersång, som betydligt yngre än hon är idag. Med på bilden är också Hilkas mamma: bysmeden Lina, och hennes äldre bror Björn, som var timmerflottare och sedermera dödades av Heliga Armén.


Och slutligen den här bilden, som jag tycker är ganska sorglig. Det här är ett mycket ungt gift par av släkten Djupbo, som tar avsked av varandra. Hon har sytt den svarta kanten på sin sjal, tagit sitt jaktarmborst och ger sig av för att ansluta sig till en separatiströrelse. Medan han blir kvar i byn med deras jordlott och deras ettåriga dotter.
Kampen om Måsland är inte över än, den har knappt börjat, så om det här får ett lyckligt slut eller inte har jag ingen aning om. Men sådant här händer just nu, när befolkningen börjat få nog av det granländska förtrycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar