fredag 29 juli 2011

Masugnar och röda linser

Medan resten av föreningens medlemmar försvarar moder Cordovas ära i ett land långt bort i fjärran, sitter vi tre tappra fiktionsgruppsmedlemmar och nördar oss på Sverok Stockholms kansli.

Vi fokuserar på Måsland, för att få den fiktionen färdig och uppstrukturerad till de andra ländernas nivå inför nästa sommars fortfarande pseudohemliga episka projekt. Idag har vi gjort en pedagogisk tidslinje och färdigställt en text om matkultur. Givetvis har vi också ätit traditionsenligt linsgegg och många pepparkakor.

Inspirationen till Måsland är fortfarande ganska mycket Finland, en gnutta Irland och blir åtminstone för min del mer och mer Dalarna. Idag har jag plöjt wikipedia om svedjebruk, skogsfinnar och så småningom bergslag, hyttor och järnframställning. Hela produktionskedjan från malmrika myrar till att tjäna pengar på fint smide går genom många steg och sysselsätter väldigt många personer. Jag hittade dessutom belägg på att masugnar funnits i Sverige sedan 1100-talet, så nu vill jag se många små bruksorter vid Måsälvens alla biflöden. Jag ska se om jag kan få resten av fiktionsgruppen med mig på det <3.

Jag avslutar med ännu en målning. Den här är tänkt att illustrera texten om Folktro, och visar nattramnar och ett offerkast. Gamla folktro-texten hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar